Sport to zdrowie! – sport a wzmocnienie układu odpornościowego

Często słyszy się o tym, że sport to zdrowie. I rzeczywiście udowodniono, że regularny i umiarkowany wysiłek fizyczny pomoże wzmocnić twój układ odpornościowy. Jak to możliwe?

 

Według badań naukowych już 20-30 minutowa aktywność fizyczna wpływa na zwiększenie liczby komórek, które walczą z komórkami podejrzanymi dla organizmu (tzw. komórki zabójcy) – z komórkami zakażonymi wirusem, a nawet z pojedynczymi komórkami rakowymi. Jednocześnie wzrasta liczba limfocytów B, które odpowiadają za dostarczenie do organizmu odpowiedniej ilości przeciwciał chroniących przed szkodliwymi zarazkami. Nie tylko rośnie liczba komórek odpornościowych, ważne jest także to, że stają się one bardziej aktywne.

 

Jak to działa?

Umiarkowany wysiłek fizyczny stymuluje układ odpornościowy, bo stwarza pozory lekkiego stanu zapalnego. Organizm wówczas mobilizuje komórki, aby z nowym zapałem walczyły z wirusami, a niekiedy nawet ze złośliwymi komórkami. Poza tym taka umiarkowana aktywność fizyczna pobudza organizm do uwalniania substancji białkopodobnych, które służą do przekazywania w organizmie wielu sygnałów. Pobudzone przekazywanie sygnałów pozwala lepiej koordynować działanie wszystkich zespołów układu odpornościowego, a tym samym usprawnia funkcjonowanie systemu obrony własnej organizmu.

 

Jak często i jak długo?

Jeśli uprawianie sportu ma wzmocnić układ odpornościowy organizmu, ważny jest umiar. Najkorzystniejsze dla zdrowia jest przeznaczenie na aktywność fizyczną 45 minut trzy razy w tygodniu. Ważne, aby wysiłek fizyczny nie był zbyt długi ani zbyt intensywny i aby sprawiał ci przyjemność. Przetrenowanie przeciąży twój organizm i zaszkodzi układowi odpornościowemu tak, że stanie się słabszy niż przed treningiem. Dlaczego? Wielogodzinny trening przeciąża organizm, a co za tym idzie liczba komórek odpornościowych po takim wysiłku spada do niskiego poziomu wyjściowego. Mało tego – okazuje się, że limfocyty tracą swoją początkową aktywność. Często słyszy się historie o sportowcach wyczynowych, którzy po serii bardzo intensywnych treningów muszą rezygnować z ważnych zawodów z powodu choroby (przeciążony organizm jest bardzo podatny na ataki bakterii i zarazków). Jeśli czujesz, że wysiłek jest zbyt intensywny, a przez to przestaje sprawiać przyjemność, to znaczy, że zamiast wzmacniać osłabiasz swój układ odpornościowy. Dlatego pamiętaj, żeby zachowywać umiar.

 

Jakie dyscypliny są najkorzystniejsze?

Jeśli chcesz wzmocnić siły obronne swojego organizmu, zdecyduj się na sporty wytrzymałościowe, np. jogging, jazdę na rowerze, pływanie czy energiczny marsz. Pamiętaj o tym, że wysiłek powinien być umiarkowany, nie możesz dopuścić do przeciążenia organizmu.

 

Źródło:  Cernaj I., Wzmacnianie układu odpornościowego, Warszawa 1998


Dodaj komentarz