Sezonowe owoce

Pyszne, zdrowe i nietuczące. Owoce sezonowe z polskich ogrodów to nieocenione źródło witamin niezbędnych dla organizmu. Właśnie zaczyna się na nie sezon.

Czereśnie

Wszyscy znają smak pysznych, czerwonych i słodkich kuleczek – czereśni. Są bardzo zmysłowe – we Francji panuje przekonanie, że to owoce kokietek, ale z pewnością zachęcają do flirtu nie tylko Francuzów. W 80 % składają się z wody, resztę stanowią łatwo przyswajalne węglowodany (ok. 10 %) oraz witaminy i minerały, takie jak potas, magnez, wapń, fosfor, żelazo, jod, cynk itd. Poza tym zawierają mnóstwo witamin z grupy B (B1, B2, B5, B6, B12), witaminę C, A i PP.

Nie tylko Francuzi docenili te wyjątkowe owoce. Są przysmakiem znanym na całym świecie, znanym także ze zbawienne wpływu na urodę. Dzięki nim skóra staje się bardziej jędrna i napięta, cera młodsza i rozświetlona, a sińce pod oczami znikają. Czereśnie mogą także spowalniać procesy starzenia się, ponieważ neutralizują działanie wolnych rodników.
Są niskokaloryczne, dlatego często stosuje się je jako składnik diet odchudzających.

Czereśnie nie tylko pobudzają kubki smakowe i poprawiają urodę, są także bardzo zdrowe. To owoce zasadotwórcze – pomagają wyleczyć zakwaszony organizm, doprowadzając do równowagi kwasowo-zasadowej. Zajadanie się czereśniami zalecane jest także chorym na reumatyzm, serce i nerki. Owoce te działają także antytoksycznie i odtruwająco oraz poprawiają apetyt nawet największym niejadkom.

Truskawki

Czerwiec dla wielu jest miesiącem kojarzącym się głównie z truskawkami. Niestety, sezon na te owoce jest bardzo krótki, więc wykorzystujmy go najlepiej jak się da. Kuszą nas one nie tylko niepowtarzalnym smakiem, ale także specyficznym, słodkim zapachem. Truskawki zawierają żelazo, magnez, wapń, fosfor oraz witaminy: z grupy B, A, a przede wszystkim witaminę C, której jest w nich więcej niż w owocach cytrusowych, np. cytrynie czy grejpfrucie.

Wiele środków kosmetycznych i pielęgnacyjnych zawiera wyciąg z truskawek, ponieważ mają one działanie odżywiające, ściągające i bakteriobójcze. Służą pomocą skórze – przede wszystkim zniszczonej, wysuszonej czy łuszczącej się. Chronią ją także przed działaniem promieni UVA i UVB. Truskawki również, dzięki właściwościom oczyszczającym, odtruwającym i przyspieszającym przemianę materii, pomagają utrzymać figurę. Mają niewiele kalorii.

Zapach tych owoców często stosuje się jako dodatek do aromatyzowanych kosmetyków.

Truskawki korzystnie wpływają nie tylko na zewnętrzne piękno, ale też na zdrowie: regulują dotlenienie krwi, poprawiają przemianę materii, oczyszczają jelita i korzystnie wpływają na florę bakteryjną. Pomagają walczyć z chorobami reumatycznymi i artretycznymi, a także z problemami z wątrobą, nerkami i kamieniami żółciowymi. Mają działanie moczopędne i dzięki temu pomagają usunąć nadmiar wody z organizmu.

Poziomki

Poziomki przypominają truskawki, ale są od nich znacznie mniejsze. I chociaż niepozorne, nie powinny być przez nas lekceważone. Składają się z witaminy C, wartościowych kwasów organicznych, węglowodanów, soli mineralnych, a także witamin: A, E, H, PP i witamin z grupy B (B1, B2, B6).

To właśnie zawarta w poziomkach witamina C i antocyjany pomagają dbać o skórę – odmładzają ją i ściągają. Ostatnio dowiedziono także, że związki te pomagają walczyć z rakiem, są naturalnym przeciwutleniaczem, który broni organizm przed niekorzystnymi zmianami i rozwojem komórek nowotworowych.

Poziomki korzystnie wpływają na cały organizm: wzmacniają go i dodają witalności. Pomagają także przy leczeniu chorób układu moczowego, nerek i problemach żołądkowych. Poprawiają przemianę materii oraz łagodzą skutki chorób serca i krążenia.

Maliny

Maliny są jednymi z najstarszych znanych owoców. Są niezwykle soczyste i aromatyczne, co sprawia, że trudno im się oprzeć. Często uprawia się je w ogródkach, ale najsmaczniejsze są te dziko rosnące. Zawarte są w nich antocyjany, kwasy organiczne, minerały (np. potas, wapń, magnez, żelazo) i witaminy, takie jak witamina C, E, B1, B2, B6.

Sok z malin ma bardzo korzystny wpływ na urodę. Na skórę działa odżywczo i przeciwtrądzikowo, zapobiega jej szybkiemu starzeniu się. Jak wiele sezonowych owoców, także maliny pomagają walczyć ze zbędnymi kilogramami – regulują pracę układu pokarmowego, pomagają w zaparciach oraz oczyszczają organizm z toksyn.

Sok malinowy od dawna znany jest w lecznictwie również jako cudowny środek przeciwko przeziębieniom i grypie: obniża gorączkę i pobudza czynność gruczołów potowych, co pozwala na skuteczną walkę z infekcjami. Poza tym charakteryzuje się właściwościami uspokajającymi, przeciwbólowymi i obniżającymi ciśnienie krwi. Maliny zawierają garbniki, które hamują rozwój bakterii jelitowych i zmniejszają biegunkę.

Porzeczki

W Polsce najpopularniejsze są odmiany: czarna, czerwona i biała. Można z nich robić dżemy, soki, wina, kompoty, a także jeść surowe. Zawierają pektynę, bardzo dużo witaminy C oraz witaminę PP. Są także źródłem (szczególnie czarne porzeczki) fosforu, potasu, wapnia, magnezu i jodu.
Dzięki zawartej w nich rutynie i witaminie C te maleńkie owoce bardzo korzystnie wpływają na cerę, wzmacniając naczynka. W skład porzeczek wchodzą także antocyjany, które skutecznie zwalczają bakterie E. coli oraz dolegliwości żołądkowe, które są ich skutkiem. Ułatwiają trawienie, działają przeciwzapalnie oraz łagodzą bóle gardła. Pomagają w problemach z zaparciami, ponieważ zawierają dużo błonnika. Są prawdziwą skarbnicą witamin i minerałów, nic więc dziwnego, że są jednymi z najpopularniejszych i najbardziej cenionych sezonowych owoców.


Dodaj komentarz