Pij wodę!

Picie wody jest niezbędne i ostatnimi czasy bardzo modne – większość już wie, że wodę trzeba pić, bo doskonale nawadnia organizm i pomaga dbać o nasze zdrowie (psychiczne i fizyczne) oraz kondycję. Ale jak to się dzieje?

Woda jest niezbędna do życia człowieka. Człowiek w około 70% składa się w wody. Prawidłowe funkcjonowanie ludzkiego organizmu jest możliwe tylko przy właściwej gospodarce wodnej. Brak odpowiedniego nawodnienia daje o sobie znać przede wszystkim uczuciem pragnienia (to wyraźny sygnał, że organizm już jest odwodniony), zmęczeniem i gorszym samopoczuciem. Bez wody człowiekowi uda się przeżyć nie więcej niż 3-5 dni, bo utrata już 20% wody z organizmu powoduje śmierć. Nasz organizm nie potrafi magazynować wody, dlatego nieustannie musimy ją uzupełniać.

Jaka zatem jest rola pitej przez nas wody?

  • doskonale nawadnia organizm i gasi pragnienie,
  • działa oczyszczająco – wraz z moczem pomaga pozbyć się z organizmu toksyn i wszelkich zbędnych substancji powstałych podczas procesu przemiany materii,
  • pomaga w odchudzaniu – dobroczynnie wpływa na metabolizm, a także zmniejsza apetyt (wystarczy pić wodę około 20 minut przed każdym posiłkiem, nie zaleca się picia w trakcie posiłków, ponieważ zmniejsza się wówczas stężenie enzymów trawiennych, przez co trawienie jest utrudnione),
  • poprawia trawienie – bierze udział we wchłanianiu strawionego pożywienia,
  • jest regulatorem temperatury ciała – kiedy jest nam za gorąco, pocimy się,
  • jest podstawą prawidłowego krążenia krwi w organizmie,
  • rozprowadza tlen, składniki odżywcze i hormony po organizmie,
  • hamuje procesy gnilne w jelicie cienkim i pobudza jelita do pracy (zwłaszcza chłodna woda wypijana rano na czczo),
  • dostarcza składników mineralnych do organizmu,
  • wspomaga funkcjonowanie wielu narządów, np. nerek, wątroby, układu moczowego, serca,
  • poprawia pamięć i koncentrację, niweluje zmęczenie, dodaje energii, poprawia humor i samopoczucie,
  • zmniejsza ryzyko zachorowania na raka: okrężnicy, pęcherza, piersi,
    redukuje cellulit i nawilża skórę od środka,
  • redukuje ból głowy i pleców,
  • pomaga obniżyć gorączkę,
  • poprawia wytrzymałość fizyczną – obniża ciśnienie krwi, redukuje skurcze,
  • nawilża stawy i tkanki, a także błony śluzowe i oczy.

Jak pić wodę, żeby pomogła naszemu organizmowi?

Przede wszystkim nie można się śpieszyć – wodę powinno się pić powoli, małymi łykami i systematycznie przez cały dzień. Najlepsza dla człowieka jest chłodna woda (o temperaturze 10-15 stopni), ponieważ wnosi do organizmu większe ilości powietrza i innych gazów niż woda ciepła – dlatego też jest smaczniejsza i bardziej orzeźwia. Dużo wody powinno się wypijać rano niedługo po przebudzeniu (nawet 1/3 całodziennego zapotrzebowania), ponieważ organizm po nocnym spoczynku i kilku godzinach przerwy w nawodnieniu musi uzupełnić braki wody. Z tego samego powodu ważne jest, aby pić ją także przed snem i zrobić zapas na noc.

Ile wody pić?

Zaleca się, aby wypijać 30 ml wody na każdy kilogram ciała (czyli 1 litr na 30 kg). Oczywiście w czasie intensywnego wysiłku fizycznego oraz w trakcie upałów, kiedy bardziej się pocimy, należy wypijać więcej wody. Więcej płynów powinny przyjmować także kobiety ciężarne i karmiące piersią.

Jaka woda jest najlepsza?

Najlepsza do picia jest woda źródlana (zawiera mniej niż 1000 mg składników mineralnych w litrze) – jest czysta i ma odpowiedni stopień twardości. W niektórych wodach źródlanych rozpuszczone są dodatkowo wartościowe skladniki mineralne – wtedy mamy do czynienia z wodą mineralną (musi zawierać przynajmniej 1000 mg składników mineralnych w litrze). Jeśli taka woda mineralna ma jakiś składnik w znacznej przewadze i w dużym stężeniu (w tak dużym, że może korzystnie oddziaływać na zdrowie), możemy ją nazwać wodą leczniczą (zawiera przynajmniej 1000 mg składników mineralnych w litrze i dodatkowo jeden z nich musi wyróżniać się wysokim stężeniem). Taka woda może działać jak lekarstwo (nieodpowiednio dobrana może nawet zaszkodzić), dlatego należy ją pić po konsultacji z lekarzem.

A co z wodą z kranu?

W ostatnich latach jakość wody w wielu polskich miastach poprawiła się do tego stopnia, że można pić wodę z kranu bez przegotowania. Jakość wody sprawdzana jest gruntownie w każdym dużym lub średnim mieście. W mniejszych miejscowościach można uzyskać informacje o jakości wody kranowej od zakładu wodociągowego. Jakość wody z kranu kontrolowana jest na kilku etapach: przed wpuszczeniem i podczas transportu siecią wodociągową. Nie ma możliwości sprawdzenia jakości wody już znajdującej się w konkretnym budynku mieszkalnym, jeśli zatem masz wątpliwości co do stanu rur wodociągowych w swoim budynku (a w nich mogą znajdować się dodatkowe zanieczyszczenia), bezpieczniej będzie, jeśli przed wypiciem użyjesz filtra do wody. Picie wody z kranu jest bardzo ekonomiczne, ekologiczne i staje się ostatnio modne – w niektórych restauracjach można napić się wody z kranu za darmo.

Gazowana czy nie?

Woda niegazowana jest bardzo uniwersalna i odpowiednia dla każdego. Woda gazowana natomiast zawiera dwutlenek węgla i nie nadaje się do picia dla dzieci, kobiet w ciąży, karmiących piersią, a także dla osób z problemami żołądkowymi (niestrawność, wzdęcia, nadkwasota), a także po przebytej żółtaczce, ponieważ dwutlenek węgla może dodatkowo podrażniać śluzówkę przewodu pokarmowego. Jeśli jednak nie masz przeciwwskazań do picia wody gazowanej, pij ją po wysiłku fizycznym – taka woda orzeźwia i pobudza układ krążenia i oddychania, ponieważ dwutlenek węgla częściowo wchłania się do krwi (korzystniejsza dla zdrowia będzie jednak woda gazowana naturalnie).

Susza, susza – czyli co się dzieje, kiedy pijesz za mało wody?

Nawet niewielkie odwodnienie ma skutki dla organimu: bóle i zawroty głowy, uczucie zmęczenia i znużenia, brak koncentracji, osłabione zdolności poznawcze, uczucie rozdrażnienia. Im większe odwodnienie, tym jego skutki są poważniesze: zmiana ciśnienia krwi, zaburzenia funkcjonowania układu moczowego, pracy wątroby i nerek, zaburzenia trawienia, zaburzenia funkcji termoregulacji organizmu, a nawet udar cieplny – dlatego trzeba nieustannie uzupełniać płyny i nie dopuścić do odwodnienia.

Czy można wypić za dużo wody?

Co ciekawe z wodą można także przeholować – nadmierna ilość wypitej wody może spowodować zatrucie wodne, obciążyć serce i nerki dodatkową pracą i powodować nadmierne pocenie się. Zbyt duża ilość wody może powodować również wypłukanie z organzimu składników mineralnych. Zdarza się to jednak bardzo rzadko, bo nadmiar wody jest usuwany ze zdrowego organizmu, co pomaga zachować prawidłowy bilans wodny.

Pamiętaj o piciu wody! Jak to sobie ułatwić?

  • korzystaj z aplikacji w telefonie, które przypominają o piciu wody i kontrolują ilość wody wypijanej w ciągu całego dnia,
  • noś ze sobą wszędzie butelkę wody i systematycznie z niej popijaj,
    w domu zawsze miej pod ręką szklankę wody,
  • kupuj wodę z zgrzewkach, dzięki temu zapas wody zawsze będzie dostępny.

 

 

Źródło:
Flis K., Konaszewska W., Podstawy żywienia człowieka, Warszawa 1997


Dodaj komentarz