Naturalne sposoby na poprawienie odporności organizmu

Osłabiona odporność organizmu to pierwszy krok do częstych przeziębień i infekcji, które najczęściej dopadają nas jesienią i zimą. Właśnie o tej porze roku reklamy zachęcają nas do kupowania i zażywania różnego rodzaju syntetycznych preparatów i suplementów witaminowych mających uchronić nas przed grypą i infekcjami. Czy to jednak właściwa droga? Lekarze alarmują, że nieprzemyślane łykanie suplementów diety może być szkodliwe dla zdrowia, dlatego najrozsądniej będzie udać się do lekarza i za pomocą badań krwi sprawdzić, czy organizm rzeczywiście ma jakieś witaminowe niedobory. A odporność organizmu najlepiej wspierać całkowicie bezpiecznymi, naturalnymi metodami – pamiętajmy o tym nie tylko w okresie jesienno-zimowym, ale przez cały rok, a z pewnością unikniemy częstych infekcji. Co w takim razie pomoże nam wzmocnić układ odpornościowy?

 

Zadbaj o odpowiednią dietę

Zdrowa dieta to klucz do zdrowia, a co za tym idzie do poprawienia odporności organizmu. Przede wszystkim zadbaj o to, żeby każdego dnia zjadać przynajmniej 5 porcji warzyw i owoców (przynajmniej, bo najnowsze zalecenia mówią nawet o 9-10 porcjach) – dzięki temu dostarczysz swojemu organizmowi niezbędnych witamin i składników mineralnych w postaci naturalnej, czyli najlepiej przyswajalnej. Staraj się codziennie spożywać produkty będące naturalnymi probiotykami (np. jogurt naturalny, kefir, maślankę, ogórki kiszone czy kapustę kiszoną), które poprawią szczelność jelit i ochronią przed namnażaniem się szkodliwych bakterii. Codziennie jedz przynajmniej jeden ciepły posiłek (w okresie jesienno-zimowym szczególnie polecamy zdrową i rozgrzewającą zupę warzywną) i nie zapominaj o śniadaniu – tym sposobem zapewnisz sobie poranną dawkę ważnych dla zdrowia składników (szczególnie, jeśli standardowe kanapki zastąpisz jaglanką lub owsianką).

 

Wprowadź do diety naturalne antybiotyki

Odporność warto wspierać tzw. naturalnymi antybiotykami i produktami mającymi właściwości przeciwzapalne. Do posiłków warto dodawać miód (pamiętaj, żeby nie podgrzewać go do temperatury powyżej 30-40 stopni, bo wtedy traci swoje lecznicze właściwości), czosnek (najkorzystniej działa surowy, rozgnieciony i połączony z olejem lnianym lub oliwą, obróbka termiczna pozbawia go antybakteryjnej mocy) i cebulę, a smak potraw poprawiaj bazylią, oregano, kurkumą, rozmarynem, imbirem i chrzanem. Dodatkowo warto zadbać o wspomagające układ immunologiczny napoje – pij domowy sok malinowy, zieloną herbatę oraz napary ziołowe (przede wszystkim rumianek, pokrzywę, hibiskus i czystek). Pamiętaj o tym przez cały rok, a nie tylko wtedy, kiedy dostrzegasz objawy zaczynającej się infekcji.

 

Wysypiaj się

W czasie odpowiednio długiego (lekarze od dawna przypominają, że najlepiej spać 7-8 godzin) i głębokiego snu organizm ma szansę zregenerować się i przeprowadzić niezbędne procesy odbudowująco-naprawcze. Dzięki temu poziom limfocytów NK i melatoniny utrzymuje się na odpowiednim poziomie, co wpływa na prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego. Żeby zapewnić sobie lepszą jakość nocnego odpoczynku, wywietrz porządnie sypialnię, wyłącz światło i wszystkie szumiące elektroniczne urządzenia, minimum godzinę przed snem nie oglądaj telewizji i nie korzystaj z komputera. Zadbaj także o wygodny materac i pilnuj, żeby temperatura w sypialni nie przekraczała 18-19 stopni.

 

Unikaj stresu

Nie od dziś wiadomo, że stres osłabia układ odpornościowy i zwiększa podatność na infekcje, dlatego bardzo ważne jest wyeliminowanie czynników stresogennych. Co jednak zrobić, jeśli np. masz stresującą pracę, ale nie chcesz lub nie możesz jej zmienić? Znajdź sposób na skuteczny relaks – staraj się nie myśleć ciągle o kłopotach, medytuj, obejrzyj lekki film, weź odprężającą kąpiel lub poproś partnera o masaż. Ważna jest także codzienna dawka dobrego humoru i śmiechu – udowodniono, że radosny śmiech obniża poziom stresu i zwiększa ilość przeciwciał w organizmie, co powoduje lepsze funkcjonowanie układu immunologicznego.

 

Bądź aktywny fizycznie

Badania naukowe wykazały, że umiarkowana i regularna aktywność fizyczna powoduje wzrost liczby komórek odpornościowych i sprawia, że są one bardziej aktywne. Poza tym sport stymuluje układ immunologiczny i zachęca komórki do walki z wirusami. Jednak nie można przesadzać – wystarczy 30-45 minut umiarkowanego wysiłku trzy razy w tygodniu (najbardziej polecany jest jogging, szybki marsz, pływanie i rower). Pamiętaj o ruchu przez cały rok, a twój organizm zrewanżuje się większą odpornością na infekcje (więcej na ten temat przeczytasz tutaj).

 

Unikaj używek

Udowodniono, że spożywanie alkoholu, palenie papierosów i jedzenie zbyt dużej ilości cukru pozbawia organizm ważnych witamin i składników odżywczych, a co za tym idzie osłabia układ immunologiczny. Poza tym używki działają drażniąco na gardło, którego uszkodzone błony śluzowe są idealnym środowiskiem do rozwoju szkodliwych bakterii i wirusów.

 


Dodaj komentarz