Kapusta kiszona – wartości odżywcze i właściwości zdrowotne. Jak wybrać dobrą kapustę kiszoną?

Kiszoną kapustę jada się w Polsce od setek lat, a jej cudowne właściwości zdrowotne uplasowały ją w czołówce polskiej listy superfoods. Polacy kochają ją za charakterystyczny, wyrazisty smak i niezwykłe wartości odżywcze. Sprawdź, dlaczego kiszoną kapustę warto na stałe włączyć do swojej diety i dowiedz się, co zrobić, żeby nie dać się nabrać nieuczciwym producentom żywności.

 

Proces kiszenia kapusty

Od wieków kapustę kisi się w taki sam sposób. Główki kapusty najpierw są wybielane (zostawia się je przez 3-4 dni w ciemnym pomieszczeniu w temperaturze nieprzekraczającej 17 stopni, dzięki czemu kapusta traci chlorofil i związki siarkowe odpowiadające za jej gorzki smak i nieprzyjemny zapach), a następnie szatkowane i wrzucane do odpowiedniego naczynia (najlepiej sprawdzają się drewniane beczki albo naczynia wykonane z kamionki). Na tym etapie kapustę soli się i zostawia na około 2 tygodnie – w tym czasie w beczce zaczynają namnażać się bakterie kwasu mlekowego odpowiadające za właściwy proces kiszenia. Do kapusty można dodać także marchewkę, cebulę, jabłka, pieprz, kminek, koper czy liście laurowe.

 

Kiszona kapusta to samo zdrowie

Tak przygotowana kapusta jest nie tylko smaczna, ale przede wszystkim bardzo zdrowa. To bogate źródło witaminy C (aż 36 mg/100 g), E, A, K, witamin z grupy B i rutyny. Kapusta kiszona dostarczy do twojego organizmu duże ilości wapnia, fosforu, potasu, żelaza, miedzi, siarki i kwasu foliowego. Znajdują się w niej także polifenole i karotenoidy pełniące funkcję naturalnych przeciwutleniaczy, bakterie kwasu mlekowego będące naturalnymi probiotykami i fitoncydy hamujące rozwój szkodliwych bakterii i grzybów. Dzięki takim składnikom kiszona kapusta rewelacyjnie wspiera odporność, chroni przed infekcjami, oczyszcza organizm (do oczyszczania i detoksykacji najlepszy jest sok z kiszonej kapusty) i reguluje temperaturę ciała. Jest ceniona również za poprawianie wyglądu skóry, włosów i paznokci, zapobieganie anemii, zbawiennie działanie na układ trawienny i usuwanie z jelit bakterii gnilnych. Ostatnie badania naukowe potwierdziły antynowotworowe działanie kiszonej kapusty, dlatego poleca się jedzenie jej przynajmniej raz w tygodniu.

 

Kiszona kapusta a odchudzanie

W 100 g kiszonej kapusty jest tylko 16 kcal, a zatem zalicza się ją do wyjątkowo niskokalorycznych produktów. Duża ilość błonnika pokarmowego zapewnia uczucie sytości na długo, dlatego bez obaw mogą się nią zajadać osoby będące na diecie redukcyjnej i liczące kalorie.

 

Kiszona czy kwaszona?

Wielokrotnie słyszałam i czytałam o tym, że tylko kapusta kiszona jest prawdziwa (a co za tym idzie zdrowa), a kwaszona to produkt gorszej jakości przygotowywany szybciej i taniej po to, aby tylko udawać tę prawdziwą i jedynie słuszną kapustę kiszoną. Jaka jest prawda? Okazuje się, że podrabianie kiszonej kapusty nie ma nic wspólnego z nazwą produktu i myli się ten, kto uważa, że kwaszona kapusta to podróbka produkowana w zupełnie inny sposób niż kiszona. Nie ma żadnych regulacji prawnych dotyczących nomenklatury tych produktów i zarówno kiszona, jak i kwaszona kapusta powstaje w wyniku fermentacji mlekowej, a nazwy te zgodnie z prawem można stosować zamiennie.

 

Uważaj na podróbki

Nie znaczy to jednak, że każda kiszona lub kwaszona kapusta jest dobrym produktem – niestety w sektorze kiszonek też zdarzają się praktyki podrabiania żywności. Do wyprodukowania takiego zamiennika używa się poszatkowanej kapusty zalanej octem z dodatkiem cukru i chemicznych konserwantów. Taka kapusta niestety nie ma żadnych zdrowotnych właściwości, a sam ocet obniża poziom hemoglobiny we krwi (co może prowadzić do anemii), zakłóca trawienie i może powodować wrzody jelita grubego i marskość wątroby.

 

Jak odróżnić prawdziwą kiszoną kapustę od podróbki?

Dlatego bardzo ważne jest dokładne czytanie etykiet i składu produktu. Prawdziwa kapusta kiszona (lub jak kto woli kwaszona) zawiera tylko kapustę i sól (dopuszcza się dodatek marchewki, jabłka i naturalnych przypraw). Podróbka natomiast ma w swoim składzie ocet, cukier, przyprawy i różne chemiczne konserwanty (np. sorbinian potasu lub benzoeasan sodu). Prawdziwa kiszona kapusta jest intensywnie żółta, kwaśna i charakteryzuje się specyficznym zapachem kwasu mlekowego. Podróbka natomiast jest biała, pachnie octem i jest wyraźnie mniej kwaśna od oryginału.


Dodaj komentarz