Jabłka – owoce dobre dla zdrowia, urody i dobrego samopoczucia

Jabłka są najpopularniejszymi i najbardziej lubianymi owocami. Można je kupić przez cały rok, ale jesienią są zdecydowanie najsmaczniejsze i zjadamy je najchętniej. To właśnie teraz w Polsce królują najlepsze, wychwalane na całym świecie odmiany – jonatany, renety, makintosze czy rubiny. Oprócz niewątpliwych walorów smakowych jabłka znane są także ze swoich właściwości zdrowotnych, dlatego powinieneś na stałe włączyć je do swojego jadłospisu.

 

Co w jabłku siedzi?

Jabłka składają się przede wszystkim z wody (aż 83% owocu to woda), węglowodanów i błonnika. Zawierają mnóstwo ważnego dla organizmu potasu (aż 107 mg w 100 g), obniżających poziom cholesterolu fitosferoli (12 mg/100 g), niezbędnego dla kości i zębów fosforu (11 mg/100 g) i wapnia (6 mg/100 g), korzystnego dla układu nerwowego magnezu (5 mg/100 g), wspierającej odporność witaminy C (4,6 mg/100 g), dającej zdrowie i energię kwercetyny (4 mg/100 g) i oczyszczających organizm pektyn (ok. 1-1,5 g/100 g). W jabłkach znajdziemy też sód, żelazo, witaminę A, witaminy z grupy B i witaminę E.

 

 

Jedz na zdrowie

Duża zawartość błonnika i pektyn zapewnia uczucie sytości na długi czas, a co za tym idzie pomaga w gubieniu zbędnych kilogramów i utrzymaniu szczupłej sylwetki. Błonnik spowalnia także wchłanianie cukru, dzięki czemu zmniejsza ryzyko wystąpienia cukrzycy II typu, a osobom chorym pomaga regulować poziom cukru we krwi i wspierać leczenie. Zawarte w jabłkach pektyny obniżają poziom złego cholesterolu, a dodatkowo usuwają z jelit zalegające resztki pokarmów, dzięki czemu oczyszczają organizm i usuwają szkodliwe substancje pomagając w prawidłowym funkcjonowaniu całego układu trawiennego.

Pektyny mają także inną bardzo ważną właściwość – usuwają z organizmu wszelkie toksyny, zanieczyszczenia, a nawet metale ciężkie, dlatego są szczególnie polecane mieszkańcom dużych miast narażonych na codzienny kontakt z zanieczyszczonym powietrzem.

Potas wspomagany przez kwercytynę i witaminę C chroni układ sercowo-naczyniowy, działa przeciwmiażdżycowo, zapobiega zakrzepom i obniża ciśnienie tętnicze.

Zawartość witaminy C oraz cynku wzmacnia układ odpornościowy i ogólną wydolność organizmu, a także wspiera prawidłowe funkcjonowanie białych krwinek odpowiedzialnych za zwalczanie szkodliwych drobnoustrojów.

W jabłkach znajdziemy całą gamę przeciwutleniaczy (zalicza się do nich m.in. witamina C, witamina A, witamina E i cynk), które zmniejszają ryzyko wystąpienia niektórych nowotworów, a także chorób układu krążenia, choroby Parkinsona czy Alzheimera.

Antyoksydanty (z witaminą C na czele) wpływają zbawiennie na skórę chroniąc ją przed uszkodzeniami, wspomagając proces produkcji kolagenu i hamując tworzenie się zmarszczek.

Potas i żelazo zawarte w jabłkach wspaniale odkwaszają organizm, a także działają moczopędnie i przeciwobrzękowo.

 

Ze skórką czy bez?

W skórce i tuż pod nią występuje najwyższe stężenie błonnika i niektórych witamin (przede wszystkim C, A, K, folianów i fitosteroli), dlatego najlepiej jeść jabłka nieobrane. Jeśli nie masz dostępu do owoców ze sprawdzonego źródła i obawiasz się powszechnie stosowanych w rolnictwie pestycydów (jabłka zaliczane są do owoców zawierających ich największą ilość), musisz po prostu porządnie umyć jabłka przed zjedzeniem – dzięki temu pozbędziesz się zanieczyszczeń, a organizmowi dostarczysz wszystkich składników znajdujących się w skórce.

 

Surowe czy gotowane?

Najlepiej zjadać surowe jabłka (zachowują wtedy najwięcej cennych witamin i mikroelementów). Obróbka termiczna zwiększa indeks glikemiczny jabłka, przez co może powodować wahania cukru w organizmie niekorzystne przy cukrzycy typu II i insulinooporności (cukrzykom polecane są jabłka surowe i kwaśne). Jednak osoby o wrażliwym lub podrażnionym żołądku nie powinny zjadać surowych jabłek. W takich wypadkach zaleca się owoce pieczone lub gotowane – obróbka termiczna sprawia, że błonnik występujący w jabłkach staje się mniej drażniący.

 

Jak dużo?

Najkorzystniejsze dla zdrowia i dobrego samopoczucia jest jedzenie 1-2 średnich jabłek dziennie. Pamiętaj, żeby nie przesadzić z ilością jabłek – mimo swoich cudownych właściwości błonnik spożywany w zbyt dużych ilościach zalega w jelitach i powoduje wzdęcia, gazy, zaparcia, a nawet odwodnienie organizmu (błonnik chłonie wodę, a zatem jeśli dostarczysz organizmowi za dużo błonnika, a za mało wody, to trudno będzie usunąć go z jelit). Jabłka zawierają także sporo cukru, który może fermentować w jelitach i także powodować wzdęcia i gazy.

 

Jedz też pestki

Wśród amatorów jabłek znajdziemy też osoby, które zjadają dosłownie cały owoc – razem z gniazdem nasiennym i pestkami. I mają dużo racji – pestki jabłek to prawdziwa skarbnica rzadko spotykanej witaminy B17 (znanej przede wszystkim z zapobiegania nowotworom) oraz jodu potrzebnego m.in. do prawidłowego funkcjonowania tarczycy (wystarczy już kilka pestek, żeby pokryć dzienne zapotrzebowanie organizmu na jod).

 

 


Dodaj komentarz