Ile powinno się jeść?

Dla prawidłowego funkcjonowania organizmu ważne jest nie tylko to, co się je, z jaką częstotliwością i ile dany posiłek ma kalorii, ale także to, jak dużą porcję na raz powinno się zjeść. W ostatnich latach Europejczycy (w szczególności Niemcy i Polacy) przeładowują swoje żołądki i jedzą wiecej niż są w stanie strawić. Jedzenie jest ogromną przyjemnością dla podniebienia, mimo wszystko powinniśmy pamiętać o tym, żeby się nie przejadać. Dlaczego?

Organizm  ludzki jest jak maszyna – im dłużej wykonuje nadmierną pracę produkcyjną, tym szybciej się zużywa. Co to znaczy? Proces trawienia jest bardzo dużym wysiłkiem dla człowieka – zmusza go do wytężonej pracy i mobilizuje bardzo dużo siły. A jeśli zmusza się przewód pokarmowy do pracy większej, niż powinien wykonywać, to cały organizm jest przeciążony, szybciej się zużywa i nie jest w stanie funkcjonować tak długo, jak jest zaprogramowany.

Przeładowany  żołądek nie dysponuje odpowiednio przyjmowanym pokarmem – nie jest w stanie go strawić, nie przemienia go w niezbędne do funkcjonowania substancje. Buntuje się i próbuje się pozbyć nadmiaru pożywienia, co dodatkowo zmusza go do pracy i wiązać się może nawet z samozatruciem. Człowiek, który często funduje sobie takie przeładowanie ma słabsze reakcje, mniejszą odporność, ospałe i ociężałe ruchy, a także mniej wydajnie i mniej kreatywnie myśli.

W  jaki sposób możemy sobie pomóc? Po prostu prowadząc bardziej wstrzemięźliwy tryb życia – to zapewni nam o wiele lepsze zdrowie i zagwarantuje dłuższe życie. W codziennym odżywianiu się lepszy jest lekki niedosyt niż ciężkie przesycenie się – spróbuj, a z pewnością poczujesz różnicę. W tym wypadku powinniśmy brać przykład z Francuzów, którzy nie dość, że zwykle nie przejadają się, to dodatkowo raz w miesiącu urządzają sobie dzień oczyszczający – nic nie jedzą, piją tylko czystą wodę, wodę z sokiem owocowym lub herbatę bez cukru, dzięki czemu organizm ma czas na odpoczynek i regenerację (zarówno ciała, jak i ducha).

 

Jakich  zatem zasad powinniśmy się trzymać?

  • jedz regularnie, 5 posiłków dziennie, niewielkie porcje;
  • jedz powoli, bez pośpiechu, celebruj posiłki;
  • nie przejadaj się, ale nie dopuszczaj też do pojawienia się wielkiego głodu;
  • ruszaj się umiarkowanie po posiłku (najlepszą aktywnością będzie w tym wypadku zwykły spacer);
  • pamiętaj o piciu wody (pisaliśmy o tym tutaj);
  • obserwuj swoje ciało – jeśli zauważysz, że zaczynasz lekko przybierać na wadze, to znaczy, że twój organizm wysyła ci jasny sygnał, że dostaje więcej pożywienia niż potrzebuje, a taki nadmiar odkłada się w postaci tłuszczu (wówczas musisz albo ograniczyć ilość spożywanego pokarmu, albo zacząć więcej się ruszać, żeby zachować równowagę i wrócić do odpowiedniej wagi).

 

 

Źródło:  Klimuszko A.Cz., Wróćmy do ziół, Warszawa 1988


Dodaj komentarz