Arbuz – idealny owoc na lato

Czerwony, soczysty i pyszny – nie mamy najmniejszych wątpliwości, że jednym z ulubionych owoców w lecie jest arbuz. Ponieważ w 92 procentach składa się z wody, skutecznie gasi pragnienie, orzeźwia i pomaga nawadniać organizm. Jest przy tym bardzo mało kaloryczny i pięknie prezentuje się na letnim stole. Dlaczego jeszcze warto jeść arbuzy?

Skuteczne nawodnienie

Arbuz zawiera bardzo dużo wody (92 procent), dzięki czemu gasi pragnienie i nawadnia organizm, a także gdy temperatura otoczenia grubo przekracza 30 stopni, pomaga obniżyć temperaturę ciała i zapobiegać przegrzewaniu organizmu. Dzięki takiej zawartości wody zawiera bardzo mało kalorii (tylko 30 kcal w 100 g) i jest polecany w wielu dietach odchudzających (mimo swojego słodkiego smaku). Woda sprawia także, że arbuz wywołuje uczucie sytości, zapobiega zatem przejadaniu się. Dzięki temu składnikowi arbuz świetnie wpływa także na układ moczowy oraz pracę nerek, oczyszcza organizm i przyspiesza przemianę materii.

Składniki odżywcze

Arbuz w porównaniu z innymi owocami nie zawiera co prawda zbyt wielu witamin (można w nim znaleźć m.in. wit. B1, B2, C) i składników odżywczych (m.in. potasu, wapnia, chloru, sodu, siarki, żelaza, miedzi, magnezu i fosforu), ale już taka ilość wystarczy, aby dodawał energii, wzmagał koncentrację i zdolność do wysiłku, pobudzał i sprzyjał witalności. Jest jednak bogaty w przeciwutleniacze (likopen, beta-karoten, luteina, zeaksantyna i kryptoksantyna), które poprzez wzmacnianie systemu antyoksydacyjnego organizmu wspomagają leczenie chorób nowotworowych. Arbuz neutralizuje wolne rodniki, dzięki czemu pomaga zachować ciału młodość, skórze sprężystość i ładne zabarwienie, a także wpływa korzystnie na układ sercowo-naczyniowy, chroni przed miażdżycą i skutecznie obniża ciśnienie krwi, co skutkuje także zmniejszeniem stresu i pomaga się zrelaksować.

Arbuz w ciąży i w czasie karmienia piersią

Arbuz może przynieść wiele korzyści ciężarnej kobiecie (utrzymuje prawidłowy poziom ciśnienia, chroni przed anemią i obrzękami, zmniejsza ryzyko infekcji moczowych), nie można jednak z nim przesadzać. Mimo naprawdę niewielkiej kaloryczności owoc ten ma jednak wysoki indeks glikemiczny, a kobiety w ciąży muszą uważać na ilość przyjmowanego cukru. W stanie błogosławionym najlepiej nie jeść więcej niż 2-3 plastry arbuza dziennie.
W czasie karmienia piersią jest jednak niezastąpiony – wzmaga produkcję mleka i poprawia jego jakość, zatem mamy karmiące mogą go jeść do woli.

Jaki okaz wybrać w sklepie?

Zastanawiacie się pewnie, jak wybrać dobry, dojrzały owoc. Jest na to bardzo prosta, sprawdzona metoda – wystarczy go ostukać. Jeśli usłyszysz głuchy dźwięk oznacza to, że arbuz jest dojrzały i nadaje się do jedzenia. Pamiętaj, żeby rozkrojony owoc zjeść jak najszybciej – szybko traci smak i jędrność. Owoc w całości można przechowywać kilka, a nawet kilkanaście dni (w zacienionym miejscu i temperaturze nie niższej niż 10 stopni).


Dodaj komentarz