5 czynników wpływających na osłabienie odporności organizmu

Jesień i zima to czas, kiedy musisz bardziej zadbać o siebie, żeby nie paść ofiarą przeziębienia lub grypy. Jak to zrobić? – przede wszystkim pozbądź się złych nawyków, które osłabiają twój układ odpornościowy. Oto 5 najgroźniejszych:

  1. Nieodpowiednia dieta – a przede wszystkim spożywanie oczyszczonego cukru. Cukier blokuje funkcje odpornościowe organizmu i powoduje zakwaszenie, a tym samym ograbia człowieka z witamin z grupy B, których zadaniem jest stabilizacja funkcji organizmu. Cukier odpowiada także za osłabienie roli witaminy C, a ta jest niezbędna do transportowania po ciele człowieka komórek odpornościowych, które mają walczyć z infekcjami.
  2. Niedobory snu – sen jest niezbędny, bo pozwala na regenerację, odbudowę i naprawianie organizmu. Bez odpowiedniej liczby godzin snu te procesy nie mogą być skutecznie zakończone, co wpływa na osłabienie układu odpornościowego. Poza tym osoby śpiące za mało mają mniej limfocytów NK, przez co częściej chorują. Przyjmuje się, że minimalna ilość snu to 7 godzin na dobę, a najlepiej spać 8 godzin.
  3. Spożywanie alkoholu – alkohol hamuje zdolność białych krwinek do reagowania na infekcje, co w znacznym stopniu wpływa na obniżenie odporności.
  4. Stres – badania wykazały, że stres i depresja redukują aktywność limfocytów NK, co wpływa na spadek odporności organizmu i zwiększa podatność na choroby, także te przewlekłe. Co ciekawe, przyczynia się do tego nie tylko zły stres spowodowany np. rozwodem, utratą pracy czy problemami, ale także ten dobry związany np. z awansem, ślubem czy urodzeniem dziecka.
  5. Nadwaga – osoby z nadwagą są bardziej podatne na różnego rodzaju infekcje, ponieważ są narażone np. na cukrzycę lub choroby układu sercowo-naczyniowego, a co za tym idzie mogą cierpieć na zaburzenia ukrwienia, a to właśnie przez krew transportowane są komórki odpornościowe walczące z infekcjami. Nieodpowiednia dieta i nadwaga zaburzają współpracę komórek, które chronią organizm przed wirusami powodującymi choroby. Dieta niskotłuszczowa natomiast wzmacnia aktywność limfocytów NK, dlatego redukcja wagi zawsze przyczynia się do poprawy odporności.

 

 

 

Źródło:

Maccaro J., Odbuduj układ odpornościowy w 90 dniInny Świat, Ożarów Maz., 2007

 


Dodaj komentarz