13 objawów sugerujących niedobór magnezu w organizmie

Magnez jest jednym z najważniejszych minerałów w organizmie. Odpowiada za dostarczanie energii do tkanek i komórek, aktywuje enzymy i bierze udział w przemianie węglowodanów w energię. Wspiera pracę układu nerwowo-mięśniowego i sercowego, korzystnie wpływa na pamięć, koncentrację i procesy myślenia, a także jest bardzo ważnym składnikiem budującym zęby i tkankę kostną. 

Niedobór magnezu spowodowany nieodpowiednią dietą lub czynnikami sprzyjającymi szybkiemu wypłukiwaniu tego pierwiastka z organizmu (np. spożywanie alkoholu czy zażywanie antybiotyków) może powodować szereg przeróżnych dolegliwości. Jakie są najczęstsze objawy niedoboru magnezu?

 

1. Skurcze mięśni. Niedobór magnezu niekorzystnie wpływa na układ nerwowo-mięśniowy, co uwidacznia się m.in. w bolesnych skurczach mięśni i drganiu powieki. Wyrównanie poziomu magnezu w organizmie najczęściej likwiduje ten problem.

2. Zbyt szybkie bicie serca. Niedobór magnezu może prowadzić do napadów kołatania i szybkiego (bywa że także nierównego) bicia serca. Odpowiedni poziom magnezu w organizmie reguluje rytm serca i wspomaga jego pracę.

3. Bóle głowy i migrena. Zbyt niski poziom magnezu może powodować ostre migreny. Uzupełnienie magnezu pozwala na rozluźnienie naczyń krwionośnych w mózgu, dzięki czemu w większości przypadków uciążliwe objawy migreny ustępują. Dlatego właśnie osoby cierpiące na częste ataki migrenowego bólu głowy powinny profilaktycznie zażywać duże dawki magnezu.

4. Napady niepokoju, stany lękowe i depresja. To bardzo częsty objaw niedoboru magnezu. Magnez ma właściwości neurotopowe i uspokajające, dzięki czemu wspomaga układ nerwowy i eliminuje kłopoty z zasypianiem, zaburzeniami snu, niepokojem, lękami, a nawet depresją.

5. Kłopoty z pamięcią i koncentracją. Magnez wspiera sprawność umysłu i pomaga spowolnić procesy starzenia się mózgu. Uważa się nawet, że odpowiednia suplementacja magnezu (600-1000 mg/dobę) może zapobiegać i hamować rozwój choroby Alzheimera.

6. Zmęczenie i spadek energii. Magnez dostarcza glukozę do komórek nerwowych mózgu, poza tym bierze czynny udział w produkowaniu i magazynowaniu związków energetycznych potrzebnych do pracy całego organizmu. Jego deficyt powoduje spadek energii i kondycji (zarówno fizycznej, jak i psychicznej). Odpowiednia suplementacja magnezu nie pozwala na uszczuplenie zasobów energetycznych organizmu, a co za tym idzie nie odczuwamy zmęczenia i przeciążenia głowy najróżniejszymi bodźcami.

7. Słaba kondycja włosów i paznokci. Magnez to jeden z głównych składników budulcowych skóry, włosów i paznokci, a zatem niedobory tego pierwiastka mogą przyczyniać się do pogorszenia ich kondycji. Wyrównanie poziomu magnezu w organizmie z pewnością zredukuje kłopoty z łamliwymi paznokciami i wypadającymi włosami.

8. Obniżona odporność organizmu. Zdarzają ci się częste infekcje? Sprawdź, czy nie brakuje ci magnezu, bo to właśnie on odpowiada za szybsze dojrzewanie limfocytów produkujących przeciwciała niezbędne do walki z wirusami i infekcjami.

9. Słabe kości. Magnez przy pomocy wapnia i witaminy D jest budulcem kości i zębów, a zatem jego niedobór może przyczynić się do osłabienia kości i zwiększenia podatności na złamania.

10. Próchnica. Jeśli (mimo odpowiedniej higieny zębów i jamy ustnej) zaczyna pojawiać się u ciebie próchnica, przyczyną może być niedobór magnezu (zęby i kości to aż 60% magnezu znajdującego się w całym ludzkim organizmie).

11. PMS, bolesne miesiączki, poronienia. Niedobór magnezu objawia się także wieloma problemami ginekologicznymi, m.in. bolesnym miesiączkowaniem, uciążliwym zespołem napięcia przedmiesiączkowego i kłopotami z utrzymaniem ciąży spowodowanymi silnymi skurczami macicy.

12. Uciążliwa menopauza. Zbyt niski poziom magnezu może powodować wahanie stężenia estrogenów we krwi, a co za tym idzie prowadzić do dokuczliwych objawów związanych z menopauzą. Uzupełnienie niedoborów często pomaga ustabilizować hormony i załagodzić przykre dolegliwości.

13. Alergia i astma. Niedobór magnezu może nasilać wszelkie objawy alergii: od kataru, przez kaszel, alergie skórne, aż po astmę oskrzelową. Uregulowanie poziomu magnezu pozwala zmniejszyć te dokuczliwe dolegliwości.

 

Pamiętaj, że wszelkie kłopoty ze zdrowiem zawsze powinno się konsultować z lekarzem. Powyższe porady nie zastąpią wizyty w gabinecie lekarskim.

 


One Comments

  • Wojtek

    10 grudnia 2017

    Ja na brak magnezu łykam witaminy w tabletkach (co prawda reklamowane jako „dla kobiet w ciąży”, ale w przypadku facetów też działają ☺). Warto ograniczyć kawę gdyż mocno wypłukuje z organizmu magnez… no ale czasami się nie da. ☺ Pozdrawiam!

    Reply

Dodaj komentarz